Adress:
Tågbanan sträcker sig 22 kvarter från Gansevoort Street till West 30 St. mellan Washington Street och 11 Avenue.
Banan är ca 2,4 km lång.
Banan öppnade för allmänheten Juni 2009!
The High Line är öppen för allmänheten och det är självklart gratis att gå på den gamla banan. Ta er en tur i det gröna...Banan är öppen dagligen fram till kl 19.00. På sommaren och våren stänger den senare.
Tågbanan går igenom följande områden: Hell's Kitchen/Hudson Yards, West Chelsea och the Gansevoort Market Historic District.
The High Line Park
The High Line Park - grönområde mitt i city! Promenadstråket öppnade för allmänheten Juni 2009. Den gamla ombyggda tågbanan har byggts på i flera olika sektioner genom åren. Den sista sträckan blir klar 2015.
Vi kan verkligen rekommendera ett besök på denna "coola" bana. Här går ni på de gamla tågspåren och omgärdas av grönt och samtidigt kan ni titta ner på gatorna under er. Känns lite fräckt att gå här utan trafik.
Ni går ovanför gatorna från Gansevoort Street, tre kvarter söder om 14th Street – i Meatpacking District, genom Chelsea, till den norra delen av - West Side Yard 34th Street nära "the Javits Convention Center". Den sista sträckan ovanför 30th Street till Tenth Avenue öppnar 2015.
Ni kan ta er upp på olika ställen längs vägen (se nedan). Hundar får ej medtagas på spåren. Det finns såklart regler att följa när ni är här uppe, som tex fordon som cyklar, skateboards etc får ej medtagas, ni får ej plocka några växter, kasta skräp etc.
Ta gärna med lite fika och bara sätt er och njut av att ni är i New York och ta sedan lite bilder från en ganska fräck vy från ovan. Banan är handikappvänlig. Inga problem för lite större barn att hänga med!
På några ställen kan ni se ut över New Jersey och Hudsonfloden.
Här är några ställen ni kan ta er upp till The High Line:
* Gansevoort Street (via hiss)
* 14th Street (via hiss) (Meatpacking District)
* West 16th Street (via hiss)
* West 18th Street
* West 20th Street
* 23rd Street (via hiss)
* West 26th Street
* West 28th Street
* West 30th Street (via hiss)
Film: GOOD Mag Video: Edward Norton and The High Line
Skådespelaren Edward Norton är en av de som stödjer bevarandet av the High Line i New York.
Se filmen där han möter en av grundarna till
"Friends of the High Line"
Joshua David. En liten promenad på the High Line.
Källa:
YouTube
Tips.
När ni befinner er i Chelsea. Planera in ett besök på Hotel Standard till Roof Top baren "Boom Boom Room".
Kom tidigt! brukar vara mycket folk. Vill n i äte boka bord i deras restaurang. The Standard Grill - stora portioner - ni blir mätta. Räkna med att det kostar lite....
Bevara High Line (FHL och CVBO)
1999 startade organisation "Vänner till High Line" (FHL), det är en idell verksamhet som vill bevara High Line. De har flera olika medlemmar, allt från advokater till de vanliga medborgarna. Titta in på deras hemsida: Friends of High Line
Det finns även en grupp som kallar sig sig the Chelsea-Village Business Owners (CVBO). Det är affärsmän som startade denna grupp för att bevara High Line.
Historia
Innan The High Line byggdes fanns det tågspår på
gatunivå som ringlade sig nedför Manhattan på västsidan ända ned till Canal Street. När sedan trafiken ökade började även olyckor dyka upp mellan tåg, gångare, hästar och övrig trafik.
Det var faktiskt så att 10:de Avenyn blev känt under namnet, "Döds Avenyn". Senare satte man även in män på hästar som fick rida framför tågen och vifta med flaggor för att varna, att nu kommer tåget. De kallades "West Side Cowboys".
Pga alla dess olyckor började man diskutera andra lösningar. 1929 kom man fram till att man bl a kunde höja upp spåren från vägarna. Banan sträckte sig från 35th Street ner till St. John's Park Terminal, som också täckte fyra kvarter vid vattnet mellan Clarkson och Spring Street. Banan var helt klart 1934.
Spåren skulle inte gå direkt ovanför avenyerna utan ringla sig mellan byggnader och sedan sammanlänkas direkt med fabrikerna och lagren i stan. Vid denna tid fraktade man mjölk, kött, råvaror och övriga varor utan att störa gatutrafiken.
Slutet för banan
På 1950 talet, när lastbilarna stod för de flesta transporter, ledde detta till att man stoppade trafiken på the High Line. Vissa delar av spåren revs ned på 1960-talet och själva tågen slutade att gå 1980. Efter det har olika delar rivits då andra byggnader skulle byggas, som till exempel när the Jacob Javits Convention Center skulle byggas.
Lowline/Underjordisk park
Lowline är ett projekt för att använda solenergi till att belysa en terminal under jord
på Lower East Side i New York City.
Visionen är att det skall bli en underjordisk park.
Platsen har inte varit använd sedan 1948 men det finns fina funktioner som tex kullerstenar, järnvägsspår
och välvda tak.
Den underjordiska parken har planer på att öppna 2020.
Adress: Williamsburg Bridge Trolley Terminal, strax nedanför Delancey Street på Lower East Side.
Inspiration från Paris
New York ´s promenadstråk ovanför gatorna fick sin inspiration från
Promenade Plantée - som var världens första upphöjda promenadpark när det kom till 1993 i Paris. Parken i Paris är dubbelt så lång.